חדשות

טיפול בחולת COPD באמצעות סלילים המוכנסים לריאות בוצע ב"שערי צדק"

הטיפול עשוי לחסוך את הצורך בהשתלת ריאות, ונעשה בהצלחה באשה הסובלת מ-COPD ושכבר נמצאת ברשימת ההמתנה להשתלה

בית החולים שערי צדק בירושלים (מקור: ויקיפדיה)

טיפול חדש שבוצע במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים הביא לדחיית הצורך בהשתלת ריאה בחולי COPD; כך מסר השבוע בית החולים, שציין כי הטיפול החדש בוצע במטופלת הנמצאת ברשימת המתנה להשתלת ריאה.

האשה, חולת COPD, סבלה 7 שנים מירידה משמעותית בתפקוד הכללי. היא מרותקת לכיסא גלגלים רוב הזמן ומטופלת בחמצן 24 שעות ביממה. עקב חומרת מחלתה, היא נמצאת ברשימת ההמתנה להשתלת ריאה.

"המטופלת הצליחה בהמשך המעקב ללכת כ-150 מטר, להתלבש בכוחות עצמה ולעשות פעולות שכבר שנים לא יכלה לעשות"

הטיפול החדשני נעשה על ידי שימוש בסלילי RePneu, עשויים מחומר "זוכר-צורה" בשם Nitinol, הנפוץ בשתלים רפואיים, ביניהם תומכנים לבביים. הסלילים מוכנסים לריאות באמצעות ברונכוסקופ, ללא צורך בפתיחת בית החזה. לאחר הכנסתם לנתיבי האוויר, הסלילים מכווצים בעדינות את רקמת הריאה הפגועה שמקיפה אותם, ומקבעים את נתיבי האוויר הקטנים במצב פתוח.

מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD, נפחת ריאות) גורמת לחסימה של הסמפונות ולהרס רקמת הריאה. המטופלים הסובלים ממנה מאבדים בהדרגה את תפקוד הריאה ובקצב מהיר פי שניים ויותר לעומת אנשים בריאים.

פרופוסור גבריאל איזביצקי, מנהל מכון הריאות בבית החולים, אמר: "למרות שמדובר במטופלת עם מחלה מתקדמת ותפקוד ריאתי מאוד נמוך, הוחלט בשיחה משותפת עמה לבצע את הטיפול החדשני. לפני כחודשיים השתלנו 10 סלילים בריאה הימנית וכעבור מספר ימים החולה כבר היתה מסוגלת לקום מכיסא הגלגלים וללכת מרחקים קטנים. בדיקת תפקודי הריאות שביצענו לפני הדגימו שיפור. כמו כן, המטופלת הצליחה בהמשך המעקב ללכת כ-150 מטר, להתלבש בכוחות עצמה ולעשות פעולות שכבר שנים לא יכלה לעשות".

הוא הוסיף: "השבוע השתלנו סלילים נוספים גם בריאה השמאלית. הניתוח צלח והוא עשוי לסייע לה לתפקד ללא צורך בהשתלת הריאה בשנים הקרובות. התקווה היא שפעולה זו תאפשר דחיית ההשתלה בכמה שנים, ואולי אפילו תבטל לחלוטין את הצורך בהליך הזה".

נושאים קשורים:  חדשות,  נפחת ריאות,  COPD,  חסימת דרכי אוויר,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  פרופ' גבריאל איזביצקי
תגובות