אסתמה

טיוטרופיום משפר שליטה בתסמינים ומונע הידרדרות בקרב מטופלים עם אסתמה תסמינית חמורה

הוספת טיוטרופיום (ספיריבה) לקורטיקוסטרואידים בשאיפה ואגוניסטים לקולטני בטא הביאה לשיפור התמונה הקלינית ומניעת הידרדרות והחמרה בקרב חולי אסתמה תסמינית קשה

22.09.2016, 07:27
קשיי נשימה, אסתמה במבוגרים (צילום: אילוסטרציה)

חולי אסתמה רבים ממשיכים לסבול מתסמינים למרות טיפול בקורטיקוסטרואידים בשאיפה (inhaled corticosteroids - ICS), עם או ללא אגוניסטים לקולטני בטא-2 עם פעילות ארוכת טווח (long-acting beta2י-agonistsי - LABAs).

הוספת טיוטרופיום (Tiotropium -Spiriva) ל-ICS יחד עם LABA הוכיחה כמשפרת את תפקוד הריאות ומפחיתה את הסיכון להידרדרות בקרב מטופלים עם אסתמה תסמינית.

מחקר זה בוצע במטרה לבחון אם ההשפעות החיוביות של הוספת טיוטרופיום לטיפול באסתמה תלויות במאפיינים בסיסיים של המטופלים.

בוצעו שני מחקרי תאומים עם סמיות כפולה, קבוצה מקבילה והקצאה אקראית (NCT00772538 ו-NCT00776984), במסגרתם קיבלו המשתתפים 5 מק"ג טיוטרופיום ביום בתכשיר ספיריבה רספימט (Spiriva Respimat) בנוסף ל-ICS ו-LABA. שני המחקרים נערכו במקביל וכללו מטופלים עם אסתמה תסמינית חמורה.

על מנת לקבוע אם התוצאות הושפעו ממאפייני המטופלים בקו הבסיס, בוצעו ניתוחי גישוש של תתי קבוצות של שיא ושפל נפח נשיפה מאולצת בשנייה הראשונה (FEV1), משך הזמן עד להידרדרות הראשונה, משך הזמן עד לאירוע הראשון של החמרת האסתמה ושיעורי תגובה לשאלון שליטה באסתמה, אשר כלל שבע שאלות.

912 מטופלים הוקצו אקראית: 456 הוקצו לקבלת טיוטרופיום בנוסף ל-ICS ול-LABA ו-456 הוקצו לאינבו בנוסף ל-ICS ו-LABA.

בהשוואה לאינבו, טיוטרופיום שיפר את תפקוד הריאות, הפחית את הסיכון להידרדרות התפקוד הריאתי ולהחמרת אסתמה ושיפר את השליטה בתסמיני אסתמה. השפעות אלו נצפו ללא תלות במאפייני המטופלים בקו הבסיס, אשר כללו מין, גיל, מדד מסת גוף (BMI), משך המחלה, גיל בעת התפרצות המחלה וצפי של FEV1 בעת בדיקת סקר ויכולת הפיכה.

לסיכום, 5 מק"ג טיוטרופיום פעם ביום, בהשוואה לאינבו, הביאו לשיפור התפקוד הריאתי, הפחיתו את הסיכון להידרדרות התפקוד הריאתי והחמרת אסתמה ושיפרו את השליטה בתסמיני אסתמה, ללא תלות במאפיינים רבים בקו הבסיס, כטיפול נוסף ל-ICS ול-LABA בקרב מטופלים עם אסתמה תסמינית חמורה.

מקור:
Kerstjens HA, Moroni-Zentgraf P, Tashkin DP, Dahl R, Paggiaro P, Vandewalker M, Schmidt H, Engel M, Bateman ED. Tiotropium improves lung function, exacerbation rate, and asthma control, independent of baseline characteristics including age, degree of airway obstruction, and allergic status; Respir Med. 2016 Aug;117:198-206. doi: 10.1016/j.rmed.2016.06.013. Epub 2016 Jun 14..

נושאים קשורים:  אסתמה,  קורטיקוסטרואידים בשאיפה,  אגוניסטים לקולטני בטא-2,  טיוטרופיום,  ספיריבה,  נפח נשיפה מאולצת בשנייה הראשונה,  FEV1,  תפקוד ריאתי,  החמרת אסתמה,  מחקרים
תגובות