מחקר ALICE

כשליש מהמעשנים החולים במחלת לב איסכמית סובלים מזרימת אוויר מוגבלת

חולי מחלת לב איסכמית, עם רקע של עישון בהווה או בעבר, לא עוברים בדיקת תפקודי ריאות ולכן לא מאובחנים ולא מטופלים עבור חסימת דרכי אוויר; זאת, למרות שכרבע מהם סובלים מחסימה קלה עד בינונית

שיעול, מחלת אסתמה, בדיקה על ידי רופא (צילום: אילוסטרציה)

מחקר ALICE (מגבלות בזרימת אוויר במחלות לב באירופה
- Airflow Limitation In Cardiac diseases in Europe) בוצע על מנת לחקור את השכיחות של מגבלות בזרימת האוויר בקרב מטופלים עם מחלת לב איסכמית ואת ההשפעות של מגבלות אלו על איכות החיים, ניצול שירותי הבריאות וסכנות בריאותיות עתידיות.

מטרת המחקר היתה לבחון את תוצאות בדיקת הספירומטריה לפני ואחרי הרחבת סימפונות במטופלי-חוץ בגילאי 40 ומעלה, עם מחלת לב איסכמית מתועדת קלינית, אשר עישנו בעבר או מעשנים בהווה.

מחקר חתך רב-מרכזי זה נערך ב-15 מרפאות חוץ קרדיווסקולריות בתשע מדינות באירופה. מגבלות בזרימת אוויר הוגדרו כיחס בין נפח נשיפה מאולצת בשנייה הראשונה (FEV1) לאחר מרחיבי סימפונות לבין קיבולת חיונית מאומצת (forced vital capacity - FVC) (FVC /FEV1) הנמוכה מ-0.70.

מבין 3,103 מטופלים עם מחלת לב איסכמית, 2,730 עברו בדיקות להערכת תפקודי ריאות. נצפתה הגבלה בזרימת אוויר ב-30.5% מהמטופלים שהיו עם מחלת לב איסכמית: 11.3% היו עם חסימה קלה בזרימת האוויר, 15.8% עם חסימה בינונית, 3.3% עם חסימה חמורה ו-0.1% עם חסימה חמורה מאוד.

מרבית המטופלים שסבלו ממגבלה בזרימת האוויר (70.6%) היו ללא בדיקת ספירומטריה קודמת או אבחנה של מחלת ריאות. הגבלה בזרימת האוויר נקשרה עם תסמינים נשימתיים רבים וחמורים יותר, בריאות כללית ירודה וביקורים תכופים יותר בחדר מיון (p<0.05).

החוקרים סיכמו, כי מגבלה בזרימת האוויר התואמת למחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) משפיעה על כשליש מהמטופלים הסובלים ממחלת לב איסכמית. בעוד שמגבלה בזרימת האוויר קשורה לתחלואה נוספת ולנטל סוציאלי, לרוב מדובר במצב שאינו מאובחן ואינו מטופל.

מקור:
Frits M E Franssen, Joan B. Soriano, Nicolas Roche, Paul H Bloomfield, Guy Brusselle, Leonardo M Fabbri, Francisco García-Rio, Mark T Kearney, Namhee Kwon, Bo Lundbäck, Klaus F. Rabe, Alice Raillard, Hana Muellerova, John R Cockcroft; Lung Function Abnormalities in Smokers With Ischemic Heart Disease; Am J Respir Crit Care Med. First published online 21 Jul 2016 as DOI: 10.1164/rccm.201512-2480OC

נושאים קשורים:  מחקר ALICE,  הגבלת זרימת אוויר,  חסימת דרכי אוויר,  מחלת לב איסכמית,  ספירומטריה,  מרחיבי סימפונות,  עישון,  FEV1,  FVC /FEV1,  תפקוד ריאות,  מחקרים
תגובות