חדשות

בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם כתוצאה מעישון, כ-8,000 איש בשנה

לקראת היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון מציגה האגודה למלחמה בסרטן את מימדי מגיפת העישון בארץ ובעולם ומציינת את הנזקים שבעישון הפסיבי

המאבק בעישון (צילום: אילוסטרציה)

ב-31 במאי (ה') יצוין בישראל היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון, במקביל ל–WHO המציין בכל העולם את ה-World No Tobacco Day. המטרה: להציג שוב ולהדגיש את הסיכונים הבריאותיים הקשורים לעישון ואת צעדי המדיניות היעילים להפחתת מספר המעשנים.

השנה מתמקד ה-WHO בפעילויות העוסקות במאבק נגד העישון בקשר שבין עישון לבין מחלות לב. מחלות לב וכלי דם הנגרמות מעישון הורגות יותר אנשים מכל גורם מוות אחר בעולם. חשיפה לעישון פסיבי גורמת לכ-12% מכל מקרי המוות ממחלות לב.

מגיפת העישון הורגת יותר משבעה מיליון בני אדם בכל שנה, מתוכם קרוב ל-900 אלף שאינם מעשנים ומתים כתוצאה מעישון פסיבי. המשמעות היא שבכל יום מתים בעולם כ–19 אלף בני אדם ממחלות הקשורות בעישון.

בישראל, על פי נתוני משרד הבריאות, מתים בכל יום 22 איש ממחלות הקשורות בעישון: סרטן ריאות, סרטן הגרון, מחלת ריאות חסימתית כרונית - COPD, התקפי לב, שבץ מוחי ודום לב. בכל שנה מדובר בכ-8,000 איש, מהם כ-800 מעישון פסיבי נחשפים לעשן סיגריות בבתים, במשרדים, במסעדות ובמקומות אחרים.

האגודה למלחמה בסרטן, שתקיים ביום חמישי וגם לאחריו סדרת פעילויות ציבוריות להעלאת המודעות לסכנות שבעישון, ציינה כי העישון ממכר.

מחקרים מדעיים הוכיחו כי בגוף המעשן הפסיבי נספגים חומרים מסרטנים, בדומה לאלה הנספגים בגופם של המעשנים האקטיביים, הגורמים למחלות לב וכלי דם, מחלות נשימה, סרטן הריאה, סרטן הלוע, סרטן הגרון, סרטן המעי הגס, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הכליה, סרטן הלבלב וסרטן צוואר הרחם.

בקרב תינוקות, עישון פסיבי עלול לגרום למוות פתאומי. בקרב נשים הרות, לסיכון מוגבר ללידת תינוק במשקל נמוך. עישון פסיבי עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים על ידי זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול ולכן הוא מסוכן פי כמה וכמה לחולי סרטן. על פי הסוכנות הפדרלית של ארה"ב להגנת הסביבה EPAי(US Environmental Protection Agency), זהו גורם המוות הסביבתי הגדול ביותר הניתן למניעה.

מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "החקיקה בתחום הגבלת העישון מצילה חיים"

לקראת היום הבינלאומי לקידום המאבק נגד העישון אמרה מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "היסטוריית החקיקה בתחום הגבלת העישון בארץ ובעולם הוכחה כמצילת חיים אך עבודה רבה לפנינו. על ממשלת ישראל להמשיך ולקדם בחקיקה את השוואת המסים על כל סוגי הטבק, להרחיב את החוק האוסר עישון במקומות ציבוריים וכמן כן להשלים את חוק הגבלת הפרסום והשיווק של הסיגריות כמתחייב מאמנת הפיקוח על הטבק. רק כך נוכל להגן על הדור הצעיר מנגע העישון הממית והממכר".

במסגרת הקמפיינים שיזמה האגודה לקראת יום זה גם קמפיין דיגיטלי, ברשתות חברתיות, המכוון לחברה הערבית ובמיוחד לצעיריה. הם נקראים על ידי מובילי דעת קהל בחברה הערבית לשנות את הנורמות החברתיות הקשורות בעישון, להימנע מהתחלת עישון ולהטמיע ניתוק הקשר שבין "גבריות" לעישון.

מנתוני ה-WHO עלה עוד כי אזהרות גרפיות וצילומים על אריזות סיגריות יכולות לשכנע מעשנים להימנע מעישון בבית וליד הילדים. ב-78 מדינות - 47% מאוכלוסיית העולם – מקיימים כבר את הנוהג המומלץ הזה. בישראל עדיין לא יושמו. דו"ח ביקורת מבקר המדינה שפורסם בתחילת השנה הראה שפעילות משרד הבריאות במלחמה בעישון היא מצומצמת. הדו"ח המליץ לפעול להעלאת מסים על מוצרי טבק והתקני עישון.

העישון כגורם מוות בבני משפחת המלוכה הבריטית וסלבריטאים

האגודה למלחמה בסרטן גם סיפקה נתונים לפיהם בני משפחת המלוכה הבריטית וסלבריטאים בארץ ובעולם מתים בטרם עת עקב עישון. התקשורת דיווחה בהרחבה על מאבקיהם במחלות סרטן הקשורות בנגע העישון. רובם נפטרו בטרם עת. אחד הראשונים בעולם שנחשפו לעישון ומתו כתוצאה ממנו היה שחקן הקולנוע יול ברינר שחלה בסרטן ריאות. לפני מותו הקליט תשדיר שירות לאגודה האמריקאית למלחמה בסרטן, ששודר בישראל בשנת 1986. גם וולט דיסני, שהיה מעשן כבד, נפטר בגיל 65 מסרטן הריאות. השחקן  המפרי בוגרט, שהיה מעשן כבד, נפטר מסרטן הוושט בגיל 57. הבדרן סמי דייוויס ג'וניור, שהיה מעשן כבד, נפטר בגיל 64 מסרטן הגרון. הזמרת דונה סאמר נפטרה בגיל 63 לאחר מאבק ממושך בסרטן הריאות.

המלך ג'ורג' השישי, אביה של המלכה אליזבת השנייה, נפטר בפברואר 1952 בגיל 56 מסרטן הריאות. גם הוא היה מעשן כבד. בחודשי חייו האחרונים עבר כריתת ריאה מלאה. הנסיכה מרגרט, אחותה הצעירה של אליזבת, נפטרה בשנת 2002 בגיל 71 לאחר שסבלה ממחלות שונות הקשורות בעישון ועברה כריתה חלקית של הריאה, ארבעה התקפי שבץ מוחי שגרמו לה עיוורון חלקי והביאו אותה לניידות בכיסא גלגלים כשלעיניה משקפיים כהים. היא נודעה כמעשנת כבדה: למעלה מ-60  סיגריות ליום.

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, בישראל, בין הידוענים שנפטרו בטרם עת ממחלות הקשורות בעישון: השחקן והפנטומימאי שייקה אופיר (סרטן ריאות בגיל 58), המשוררת כלת פרס ישראל לאה גולדברג (בגיל 59 מסרטן ריאות), השרה לאיכות הסביבה יהודית נאות (בגיל 60 מסרטן מיתרי הקול), ח"כ גדעון עזרא (בגיל 74 לאחר מאבק ממושך בסרטן הריאות). לפני פטירתו בחר חשף ח"כ עזרא את עובדת מחלתו והסיבה לה בהרצאות בפני בני נוער ותלמידים שבהן התריע על הסכנות הטמונות בעישון. הוא קרא להם להימנע מלעשן את הסיגריה הראשונה ולהתמכר.

הסיגריה האלקטרונית – המצאה מדאיגה ומזיקה

על הסוגיה החדשה -  הסיגריות האלקטרוניות – ציינה האגודה למלחמה בסרטן כי היא "המצאה מדאיגה ומזיקה, בעיקר בשל השפעתה על נוער וצעירים. אין הוכחות חד משמעיות ליכולתן של סיגריות אלו לסייע בגמילה. העיצוב ההיי-טקי שלהן, תוך טיעון לכאורה שאלה הם מוצרים נטולי טבק ועשן, מטעה ומוליך שולל את המשתמשים. פלח אוכלוסיה זה פגיע יותר בשל השפעתו הממכרת של הניקוטין על המוח שלא סיים להתפתח עד גיל 25 לערך. על פי כל העדויות המדעיות, סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין היא מוצר ממכר כמו סיגריה רגילה".

מחקר חדש שפורסם במהדורת פברואר 2018 של ה-Environmental Health Perspectives מצא שאדי סיגריות אלקטרוניות הם מקור פוטנציאלי לחשיפה לעופרת ומתכות רעילות. הן מייצרות אדים על ידי חימום נוזל באמצעות סליל מתכתי. בצוות המחקר היו, בין השאר, חוקרים מאוניברסיטאות ג'ונס הופקינס וקולומביה בארה"ב. במחקר נבדק האם פעולת חימום הסליל גורמת להעברת מתכות רעילות לנוזל האידוי בתא האידוי ולתרסיס (אירוסול). נבדקו מתקני המילוי, האירוסול ושאריות הנוזל בתאי האידוי של 56 סיגריות אלקטרוניות. המעשנים צרכו אותן על בסיס יומי.

במרבית הדגימות נמצאו ריכוזים גבוהים של אלומיניום, כרום, ניקל, עופרת, אבץ, מנגן, ברזל, נחושת, אנטימון ובדיל. מנגן ואבץ הופכים לרעילים בפעולת השאיפה. ב-55% מדגימות האירוסול, תאי האידוי והמחסניות אותרו קדמיום. ארסן אותר ב-10.7% מהדגימות. בכ-50% מדגימות האירוסול אותרו ריכוזים של כרום, מנגן, ניקל ועופרת גבוהים מהמותר על פי הסוכנות לרישום מחלות וחומרים רעילים (ATSDR - Agency for Toxic Substances and Disease Registry) השייכת למשרד הבריאות של ארה"ב.

נושאים קשורים:  האגודה למלחמה בסרטן,  היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון,  חדשות,  עישון פאסיבי
תגובות
אנונימי/ת
29.05.2018, 11:15

זוועה שלא נגמרת. איפה ליצמן כשצריך אותו ?

אנונימי/ת
29.05.2018, 14:00

כי סגן השר עסוק בסיגריות האלקטרוניות... המודעות שמפרסמת החברה המייבאת ומשווקת הן מקור הכנסה חשוב לעיתון מסוים מאד הנקרא בידי מגזר מסוים מאד