דלקת ריאות

תפקידו של אנגיופויטין 1 ו-2 בדלקת ריאות

החוקרים מצאו כי אנגיופויתין 2 מגביר דלקת וחדירות אנדותל בדלקת ריאות בעוד שאנגיופויתין 1 מפחית דלקת ויכול להוות יעד טיפולי בדלקת ריאות קשה

חיידק streptococcus pneumoniae, דלקת ריאות (הדמיית אילוסטרציה)

במהלך דלקת ריאות, אינטראקציה בין הפתוגן למאכסן מובילה לדלקת וחוסר תפקוד של המחסום הריאתי. אקטיבציית Tie2 על ידי אנגיופויטין 1 מפחיתה דלקת במהלך ספסיס בעוד שחסימת Tie2 על ידי אנגיופויטין 2 מגבירה דלקת. התפקיד של אנגיופויטין 1 ו-2 בדלקת ריאות טרם זוהה.

מטרת מחקר זה הייתה לחקור את ההשפעה הפרוגנוסטית והפתוגנית של אנגיופויתין ברגולציה של תפקוד המחסום הוסקולרי הריאתי ובקרה של דלקת בדלקת ריאות חיידקית. לצורך המחקר, רמות אנגיופויטין בסרום כומתו במטופלים עם דלקת ריאות בשתי עוקבות עצמאיות (148 ו-395 משתתפים). בוצעה הערכה של רקמות פוסט-מורטום של בני אדם, תאי אנדותל שעברו גירוי על ידי פנוימוליזין או אנגיופויתין 2, ריאות עכבר אשר עברו פרפוזיה ואוורור ועכברים עם דלקת ריאות.

החוקרים מצאו כי באנשים עם דלקת ריאות, נמצאו רמות אנגיופויטין 1 מופחתות ואנגיופויתין 2 מוגברות בהשוואה למשתתפים בריאים. רמות גבוהות בסרום של אנגיופיטין 2 נמצאו במטופלים עם דלקת ריאות הנרכשת בקהילה שמתו תוך 28 ימים בהשוואה לשורדים. בנוסף, נמצא כי הדיוק של CURB-65 עבור שרידות תוך 28 ימים ומשך אשפוז גבר כאשר שולב עם אנגיופויתין 2 בסרום. In vitro, פנוימוליזין הגביר שחרור אנדותליאלי של אנגיופויתין 2. אנגיופויתין 2 הגביר חדירות אנדותל בעוד שאנגיופויתין 1 הפחית חדירות אנדותל הנגרמת על ידי פנוימוליזין. ריאות של עכברים אשר עברו פרפוזיה ואוורור עם "נוקאאוט" לאנגיופויתין 2 הדגימו חדירות מופחתת בתגובה לפנוימוליזין. ביטוי mRNA מוגבר של אנגיופויתין 2 ומופחת של אנגיופויתין 1 נמצא בעכברים אשר הודבקו ב-Streptococcus pneumoniae. לבסוף, טיפול באנגיופויתין 1 מפחית דלקת וחדירות בדלקת ריאות במכרסמים.

ממצאים אלו מרמזים על תפקיד מרכזי של אנגיופויתין 1 ו-2 בדלקת וחדירות הנגרמות כתוצאה מדלקת ריאות. רמות מוגברות בסרום של אנגיופויתין 2 מנבאות תמותה ומשך אשפוז. אנגיופויתין 1 יכול להוות מטרה טיפולית בדלקת ריאות קשה.

מקור: 

Gutbier, B. et al.  (2018) American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. 198(2)

נושאים קשורים:  דלקת ריאות,  אנגיופויתין,  פתופיזיולוגיה,  CURB-65,  מחקרים
תגובות