• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

"סורוקה" קיים כנס לזכרו של פרופ' חיים דורון: רצף הטיפול בין הקהילה לביה"ח

25 הרצאות המתארות עבודות שנעשו ב"סורוקה" ובמחוז דרום והרצאות Mini Ted הוצגו בכנס לזכרו של פרופ' דורון ז"ל, מחלוצי הרפואה בנגב ומי שפיתח את תחום רפואת המשפחה במערכת הבריאות

מימין לשמאל: ירדן נבו, המשנה למנהל "סורוקה", ד"ר עלי אלהואשלה, המנהל רפואי של מחוז דרום, ד"ר שלומי קודש, מנהל "סורוקה", פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל ה"כללית", פרופ' חוה טבנקין ומיכאל מישורי דרעי, מנהל מחוז דרום

ד"ר ליאור נשר וצוות המכון למחלות זיהומיות והיחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי סורוקה וד"ר טלב אבו-חמאד וצוות מרכז סאלד לרפואה יועצת של שירותי בריאות כללית במחוז הדרום, זכו בשבוע שעבר בפרס ההרצאות המצטיינות בכנס שהתקיים ב"סורוקה" לזכרו של פרופ' חיים דורון ז"ל.

פרופ' דורון הלך לעולמו בשנה שעברה בגיל 89. היה מחלוצי הרפואה בנגב, ממייסדי הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, פרופסור לרפואה קהילתית באוניברסיטת תל אביב ושימש גם כיו"ר האגף הרפואי ומרכז קופת חולים כללית. הוא מוכר כמי שהשפיע במידה רבה על עיצוב דמותה של מערכת הבריאות בישראל בהיותו מומחה לבריאות הציבור ולמינהל רפואי וכמי שפיתח את תחום רפואת המשפחה בתוככי מערכת הבריאות.

הנושא המרכזי בכנס לזכרו היה "האתגר הבא ברפואה - רצף הטיפול". הנושאים האחרים בהם עסק הכנס: איכות הטיפול ברפואת הקהילה, איכות הטיפול בבית חולים, המטופל במרכז, מי מטפל במטפל, חדשנות באיכות וחוויית המטופל כמרכיב מרכזי באיכות. בסך הכל הוצגו בו 25 הרצאות המתארות עבודות שונות שנעשו ב"סורוקה" ובמחוז דרום וכן הרצאות בסגנון Mini Ted.

הרצאתו של ד"ר נשר עסקה ב"התערבות רב מימדית להתמודדות עם עונת השפעת". מחלת השפעת מהווה אתגר למערכת הבריאות האשפוזית. בתי החולים מתמודדים במהלכה עם שיעורי תפוסה גבוהים, התפרצויות של שפעת נרכשת תוך כדי אשפוז, תמותה ותחלואה. העבודה שהציג ד"ר נשר מתארת התערבות רב מימדית של שיפור המוכנות של המרכז הרפואי לשם התמודדות עם המחלה. התערבות זו הביאה לשחרור מוקדם של המטופלים, לירידה בתפוסה במחלקות הפנימיות, לירידה בשימוש באנטיביוטיקה ולהפחתה בשפעת נרכשת באשפוז.

ההרצאה של ד"ר אבו חמאד וצוות מרכז סאלד לרפואה יועצת במחוז דרום התמקדה ב"הנגשת השירות למטופלים – 'יהיה בסדר?' או 'נעשה סדר!'". במילים אחרות: התערבות ניהולית נחושה ומותאמת על ידי שיתוף של מנהלים ועובדים, כשגולת הכותרת היא ניצול מקסימלי של המשאבים הקיימים ונתינת מענה בנושא זמינות השירות, מה שמביא להנגשה פעילה של שירות רפואי איכותי.

בפרס הרצאת Mini Ted מצטיינת זכו אסנת קראוס, אתי רוטשילד וצוותי השירות לריפוי בעיסוק במחוז דרום וב"סורוקה" על הנושא "ריפוי בעיסוק - הדור הבא". היא הדגישה את ההבנה כי  מרחב דרום הוא מרחב אחד והאחריות למטופלים היא של כל הגורמים הרפואיים בנגב, את הצורך בשיתוף פעולה אמיתי רב מימדי שיקיף את כל התחומים - מנוהלי העבודה ומעבר מידע רציף בין המטפלים בבית החולים ועד יישור קו מקצועי בפרוטוקולים טיפוליים.

נושא אחר שהוצג בכנס וזכה ב"פרס הדוכן המצטיין" היה של שרון וידר אוקסמן וצוות מרפאת השלום במחוז דרום ועניינו: "התכנית למניעת נפילות" בגיל הזיקנה. אין חולק על כך, ציינה וידר-אוקסמן, שכאשר קשיש נופל זה אירוע הרה אסון לקשיש ולמשפחתו. מניעת נפילות ונקיטת אמצעי זהירות מרביים הם המפתח לאיכות חיים. מטרת העבודה היתה להציג כלי להערכת מצבו של המטופל תוך זיהוי הצורך בהתערבות לשם שיתוף פעולה מלא בין הצוות במרפאה הקהילתית, המשפחה וצוותים מקצועיים חיצוניים נוספים.

פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל שירותי בריאות כללית, אמר בכנס: "פרופ' דורון הדגיש את חשיבות הרפואה הציבורית ומרכזיותה של רפואת המשפחה. הוא מהאבות המייסדים של הרפואה בישראל".

ד"ר שלומי קודש, מנהל "סורוקה", הוסיף: "כנס האיכות הביא לידי ביטוי את העבודה האיכותית ואת המצוינות שמבוצעות באופן שוטף במחוז דרום ובמרכז הרפואי סורוקה ואת הסינרגיה בין שני המוסדות. אין ראוי מלכבד את זכרו של פרופ' דורון, שזיהה את הפוטנציאל הגלום בעבודה המשותפת במרחב דרום. איכות רפואית היא נשמת אפו של כל מי שעוסק במקצוע הרפואה. בשביל זה אנחנו קמים בבוקר ובאים לעבודה כדי לתת טיפול רפואי איכותי, כזה שמועיל למטופלים ומשיג את המטרה שלשמה הוא ניתן".

מיכאל מישורי דרעי, מנהל מחוז דרום של "הכללית", ציין כי מיד לאחר פטירתו של פרופ' דורון הוחלט על קיום כנס לזכרו. "בעבודתו היה דגש על עבודת צוות ועל הרצף שבין בית החולים לבין הקהילה ולהפך".

נושאים קשורים:  פרופ' חיים דורון,  סורוקה,  הרצאות,  חדשות,  כנס,  רפואת משפחה,  רפואת קהילה,  שפעת
תגובות