חדשות

מקרה ראשון של "מחלת המאיידים" בישראל: צעיר בן 20 אושפז במצב קשה

נמשכת העלייה בתמותה ובתחלואה ממחלת הריאות החמורה בשל שימוש בסיגריות אלקטרוניות בארה"ב | מחקר חדש מצביע על תפקוד פיזיולוגי גרוע של כלי הדם הכליליים הזעירים במעשני סיגריות האיוד

שימוש בסיגריה אלקטרונית. אילוסטרציה

לפי נתוני ה-CDC, נכון ל-13 בנובמבר, מספר החולים ב"מחלת המאיידים" כתוצאה משימוש בסיגריות אלקטרוניות עלה בשבוע האחרון ל-2,172 ומספר המתים מהמחלה בארה"ב עלה ל-42. לצד הדו"ח השבועי של ה-CDC, לפיו נמשכת העלייה בתמותה ובתחלואה ממחלת הריאות החמורה, אמש דיווח עידו אפרתי ב"הארץ" כי יש עתה גם ישראלי בן 20 שאושפז בתחילת החודש ביחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא לאחר שהשתמש בסיגריית אידוי.

הצעיר טופל שבועיים עקב מצבו הקשה. זה המקרה הראשון של מאושפז ישראלי מ"מחלת המאיידים" – הכינוי שניתן למחלת הריאות החמורה שבה לקו משתמשי הסיגריות האלקטרוניות. מהתחקיר שעבר עלה שהשתמש בסיגריית אידוי ומחסנית המילוי נרכשה בארה"ב באופן פיראטי. היא הכילה ככל הידוע THC, החומר הפעיל במריחואנה (קנאביס). הפרטים על המקרה נמסרו למשרד הבריאות בישראל.

בדיווח נמסר: הצעיר הגיע לבית החולים במצב נשימתי קשה והיה חשש לחייו. בשלב מסוים במהלך הטיפול נשקלה אפשרות להרדימו ולהנשימו. ד"ר אורי ונד, רופא בכיר במערך הריאות ב"מאיר", מסר שהחולה הגיע לבית החולים אחרי כמה ימים שבהם סבל מחום גבוה, משיעול ומקוצר נשימה.

תחילת חשדו הרופאים שחלה בדלקת ריאות חריפה וקיבל טיפול אנטיביוטי מקיף. בהמשך תהליך האבחון והתחקור התברר שחלה במחלה אחרת. "מצבו הנשימתי הלך והחמיר", סיפר ד"ר ונד. "בצילומי החזה ובבדיקות נוספות לא זוהה גורם זיהומי. רמת החמצן בדמו ירדה, הוא גם הקיא ובתחקור נוסף התברר שהשתמש בסיגריה אלקטרונית ומחסנית המילוי נרכשה בארה"ב כנראה באופן פיראטי".

כשהובהרו הפרטים הועבר הצעיר לטיפול בסטרואידים בדומה לאופן בו מטופלים נפגעי "מחלת המאיידים" בארה"ב. "אני מקווה שהמקרה איננו מבשר את תחילת המגיפה הזאת בישראל", צוטט הרופא. "כל התסמינים במקרה הזה תאמו באופן מובהק לדיווחים על המקרים בארה"ב".

תפקוד פיזיולוגי גרוע של כלי הדם הכליליים במעשני סיגריות האיוד

בתוך כך הוצגו בסוף השבוע (שבת), בפתיחת כנס התאגדות רפואת הלב האמריקאית (AHA) בפילדלפיה ממצאי מחקר בהיקף מצומצם שהצביע על כך שבקרב מעשני סיגריות אלקטרוניות נראתה החמרה בכל הנוגע לתפקודם של כלי הדם הזעירים במערכת העורקים הכליליים, גם בהשוואה למעשני סיגריות בעירה קונבנציונליות.

את המחקר שהוצג בכנס הוביל ד"ר פלוריאן ראדר ממכון הלב במרכז סדארס-סיני בלוס אנג'לס ובו השתתפו 30 איש בגיל ממוצע 28.

לפי המחקר נמצאו שינויים פיזיולוגיים בכלי הדם הזעירים כאשר נעשתה השוואה בין מצב מנוחה לבין תרגיל של לחיצת יד (כזרז לחץ) שהראה הבדלים בהשוואה בין מעשני סיגריות איוד אלקטרוניות לבין תמונת המצב אצל מעשני סיגריות רגילות.

בעוד שלא נמצאו הבדלים משמעותיים לגבי נפח הדם בכלי הדם הזעירים בתגובה ללחץ לאחר עישון, נמצאו שינויים שהצביעו על החמרה במהירות זרימת הדם בכלי הדם הזעירים בקרב משתמשי סיגריות אלקטרוניות לעומת מעשני סיגריות רגילות.

עם זאת, מחקר אחר שפורסם השבוע ב-Journal of the American College of Cardiology נטען כי יש יתרון בריאותי מסוים למעשנים בגירים במעבר מסיגריות בעירה רגילות לסיגריות אלקטרוניות. המחקר מבוסס על ניסוי בהיקף קטן בקרב 114 אנשים והוא התמקד בסוגיית ההתקשחות והנוקשות של כלי הדם ויכולתם להתרחב כדי להבטיח זרימת דם מוגברת בעקבות מעבר מסיגריות בעירה לסיגריות אלקטרוניות. השינוי נבדק אצלם חודש לאחר המעבר.

המחבר הראשון של דו"ח המחקר הוא ד"ר ג'ייקוב ג'ורג' מהיחידה לרפואה קלינית ומולקולרית באוניברסיטת דאנדי הבריטית. יחד עם זאת הבהירו מחברי הדו"ח כי אין להם נתונים על בטיחות ארוכת הטווח של שימוש בסיגריות איוד אלקטרוניות והם לא בחנו בעבודתם את עניין תכולה וההרכב הכימי של החומרים שבמחסניות האיוד והשפעתם של אלה על כלי הדם.

המחקר השווה רק את עניין השיפור שבתפקוד הווסקולרי בקרב אנשים שעישנו פחות מ-20 שנה וביצעו מעבר לסיגריות אלקטרוניות. עם זאת דווח גם שעדיין לא ברור מדוע מראות מעשנות שעברו לסיגריות אלקטרוניות סיכון בריאותי מוגבר – בכלל זה גם לסרטן ריאות והתקפי לב – לעומת גברים שביצעו את המעבר.

מחקרים קודמים הצביעו על כך שבאיוד נמצא דווקא סיכון מוגבר לנזק לתאי הדפנות של כלי הדם – בכלל זה מיד לאחר עישון חד פעמי של סיגריות אלקטרוניות. "אין זה אומר שסיגריה אלקטרונית בטוחה – אבל זה אומר שאולי בטוחה יותר לעומת סיגריות בעירה רגילות", מסרה בתגובה ד"ר רוז מאריה רוברטסון מה-AHA.

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות,  מחלת המאיידים,  דלקת ריאות,  עישון,  THC,  סיגריות איוד,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
19.11.2019, 20:13

נא לתבוע את פרו' רביד חסר האחריות ושאר הצוות "המדעי רפואי" שמייעצים לג'ול

אנונימי/ת
19.11.2019, 20:13

נא לתבוע את פרו' רביד חסר האחריות ושאר הצוות "המדעי רפואי" שמייעצים לג'ול

אנונימי/ת
19.11.2019, 20:13

נא לתבוע את פרו' רביד חסר האחריות ושאר הצוות "המדעי רפואי" שמייעצים לג'ול