נגיף הקורונה

התפשטות נגיף הקורונה: עדכונים ומידע מה-European Respirator Society

ERS - European Respiratory Society פרסם בסוף השבוע האחרון עדכונים והנחיות לעובדי מערכת הבריאות בכל הנוגע להתפרצות נגיף הקורונה

התמודדות עם נגיף הקורונה. צילום: אילוסטרציה

ERS - European Respiratory Society פרסם בסוף השבוע האחרון עדכונים ומידע לעובדי מערכת הבריאות בכל הנודע להתמודדות עם נגיף הקורונה.

מהו נגיף הקורונה החדש?

ארגון הבריאות העולמי תיאר את משפחת נגיפי הקורונה כמשפחה גדולה של נגיפים אשר גורמים למחלה המשתנה בחומרתה בין חולה לחולה. בחלק מהחולים היא מתייצגת כהתקררות, ובחלקם האחר מתייצגת כ-MERSי- Middle East Respiratory Syndrome או SARS -יSevere Acute Respiratory Syndrome.

נגיף הקורונה החדש, 2019-nCoV, הוא זן חדש אשר לא נמצא בבני אדם עד כה.

תקציר האירועים עד כה - היכן, מתי ומקורות אפשריים

ב-31 בצמבר 2019 הגיעו לארגון הבריאות העולמי דיווחים על מספר מקרים של דלקת ריאות ויראלית מגורם לא ידוע בעיר ווהאן בסין. המרכז האירופאי לבקרה ומניעת מחלות (ECDC) דיווח שהחולים ב-2019-nCoV התייצגו עם תסמינים כמו חום וקוצר נשימה. לפי ה-ECDC, למרבית המקרים של 2019-nCoV היה קשר אפידמיולוגי לשוק מאכלי הים העירוני של ווהאן בדרום סין, שבו נמכרים מאכלי ים ובעלי חיים בעודם בחיים.

ב-13 בינואר 2020, ארגוני בריאות תאילנדיים דיווחו על שני מקרים של חולים ב-2019-nCoV אשר הגיעו למדינה, וב-14 בינואר 2020, משרד הבריאות היפני דיווח על מקרה של חולה ב-2019-nCoV אשר טייל בווהאן. ארגון ה-ERS ממליץ לעיין בדיווחי ארגון הבריאות העולמי על מנת להתעדכן לגבי מספר המקרים שנבדקו ואומתו ומספר הנפטרים מהנגיף ולגבי הפיזור הגיאוגרפי שלו.

איך מועבר הנגיף?

ב-20 בינואר 2020, ועדת הבריאות הלאומית של סין אישרה בפעם הראשונה ש-2019-nCoV יכול להיות מועבר מאדם לאדם ודיווחה על שני אנשים ממחוז גואנגדונג אשר נדבקו בדרך זו. בהצהרה אחרת אשר פורסמה בחשבון ה-Weibo הרשמי שלה (ב-20 בינואר גם כן) נמסר מוועדת הבריאות המוניציפלית של ווהאן כי לפחות 15 עובדי מערכת הבריאות בווהאן נדבקו בנגיף.

לאחר כינוס ועידת החירום הראשונה שהתכנסה בארגון הבריאות העולמי תחת ה-International Health Regulations, ארגון הבריאות העולמי דיווח שמעבר הנגיף מאדם לאדם  מתרחש עם R0 המוערך כ-1.4-2.5. אף על פי כן, הוועידה סיכמה כי עדיין מוקדם מדי להכריז על מצב חירום בינלאומי עבור בריאות הציבור.

ארגון הבריאות העולמי פרסם המלצות למניעת התפשטות נגיף הקורונה, בהן שמירה על היגיינת ידיים, כיסוי הפה והאף בעת שיעול ועיטוש, ובישול לרמה מירבית של ביצים ובשר. ארגון הבריאות העולמי המליץ, ככל שאפשר, להימנע ממגע עם בני אדם אשר מציגים תסמינים של מחלה בדרכי הנשימה, כולל שיעול ועיטוש.

מהו הסיכון להופעת מקרים באירופה?

בדו״ח שכתב בנושא 2019-nCoV ה-ECDC מציין כי יש שלושה נמלי תעופה באיחוד האירופאי מהם יוצאות טיסות ישירות לווהאן, ויש נמלי תעופה אחרים באיחוד שאליהם מגיעות טיסות לא ישירות מווהאן. בהתאם לכך, ה-ECDC ביצע הערכת סיכונים לפיה:

  • הסיכון להדבקה של תיירים המבקרים בווהאן אשר באו במגע קרוב עם בני אדם סימפטומטיים נחשב למתון.
  • הסיכון לייבוא הנגיף למדינות אירופה נחשב למתון.
  • הסיכון למקרה שידווח באירופה אשר יוביל להדבקה שניונית בתוך אירופה נחשב לנמוך.

באיחוד האירופאי, ארגון PREPARE פנה למרפאות ומעבדות שונות על מנת להבטיח שהן מוכנות וכן שהחוקרים בהן מפתחים פרוטוקולים קליניים אשר יוכלו להיות מוטמעים בזריזות במקרה של זיהוי נגיף ה-2019-nCoV באזורן. בדו״ח המלא של PREPARE יש מידע נוסף לגבי ההיערכות של הארגון למקרה התפרצות.

מידע לעובדי מערכת הבריאות

ארגון הבריאות העולמי מדווח כי הסימנים השכיחים לזיהום בנגיף הקורונה כוללים תסמינים הקשורים במערכת הנשימה, חום, שיעול, קוצר נשימה וקושי בנשימה. בדומה ל-SARS ול-MERS, כאשר עולה חשד למקרה 2019-nCoV, עובדי מערכת הבריאות המעורבים צריכים למלא אחרי ההנחיות למניעת מעבר מחלות אווירניות של המרכז לבקרה ומניעת מחלות. בהתאם להנחיות אלו על העובדים לחבוש מסיכות נשימה (מדרגת N95 ומעלה) בעת אינטובציה ובכניסה לחדרים שבהם קיים לחץ שלילי.

ה-ECDC כתב הנחיות לביסוס שיטות הבדיקה של 2019-nCoV במדינות אירופה, אשר מכסות את הקריטריונים האפידמיולוגיים והקליניים אשר צריכים להוביל לבדיקה מעבדתית של המקרים החשודים ל-2019-nCoV. הקריטריונים כוללים:

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות
תגובות