• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

האלוף במיל' רוני נומה הסיר מועמדותו מתפקיד מנהל המאבק בקורונה

נומה לא קיבל את הסמכויות שדרש ממשרד הבריאות | הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט מועמד לתפקיד אך דורש גם הוא סמכויות ניהול מלאות

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. דורש להתמנות על ידי ראש הממשלה ולא על ידי משרד הבריאות. צילום: פלאש 90

אלוף (מיל.) רוני נומה, לשעבר אלוף פיקוד מרכז, הודיע אתמול למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שהחליט לוותר על תפקיד "פרויקטור הקורונה" שהוצע לו על ידי שר הבריאות יולי אדלשטיין.

כזכור, נומה ניהל בהצלחה ב"גל הראשון" את הטיפול במשבר בבני ברק ולפני יותר משבוע הציע לו אדלשטיין לנהל את המאבק במגיפה לאחר שהחלה להסתמן עלייה מחודשת וניכרת בתחלואה. הלילה דווח ב-ynet שהשם החדש שהוזכר למשימה הוא הרמטכ"ל הקודם, רא"ל (מיל.) גדי איזנקוט אלא שהוא, ממש כמו נומה, דורש סמכויות מלאות לניהול המשימה.

לפי הדיווח, איזנקוט דורש שהפנייה אליו לקחת פיקוד על ניהול המשבר  תיעשה על ידי ראש הממשלה ולא על ידי שר הבריאות או מנכ"ל משרד הבריאות משום שלדעתו, לפעול תחת פיקוד המשרד פירוש הדבר שיהיו בידיו סמכויות כמעט אפסיות.

האלוף במיל רוני נומה. ניהל בהצלחה את המשבר בבני ברק. צילום: גרשון אלינסון/ פלאש 90

אמש דווח בחדשות ערוץ 12 כי השר אדלשטיין מעדיף את האלוף נומה ל"מפקד הקורונה", אבל בשבוע האחרון נוהלו מגעים עם שלושה מועמדים והם הביעו חשש שלא יקבלו לידם מספיק סמכויות ועד כמה יהיה עצמאיים בטיפול במשבר, למעט קבלת יעוץ מקצועי-רפואי ממשרד הבריאות.  נומה "החליף כמה טיוטות הסכם עם פרופ' לוי בהקשר לתפקידו", נמסר באותו דיווח. רק מאוחר יותר נודע שהחליט בסופו של דבר לוותר על התפקיד, הגם שהיה מוכן למלאו בהתנדבות.

הבוקר מדווח אדריאן פילוט ב"כלכליסט" כי ראש צוות המומחים המייעץ למל"ל, הפיזיקאי פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, שיגר מכתב חריף נוסף לראש הממשלה שבו הוא טוען כי "משרד הבריאות סיכל הקמת מרכז שליטה חיצוני. המשרד איננו מכיר במגבלותיו האופרטיביות ובכשלונו המקצועי בדיכוי ההתפרצות הנוכחית".

על פי הדיווח, טוען פרופ' וקסמן כי הקמת משל"ט ומינוי מנהל מתאים, לעמוד בראשו נכשלו בשל סירוב מנכ"ל משרד הבריאות להעניק לראש המשל"ט סמכויות שיאפשרו לו למלא את ייעודו: "עמדה זאת של משרד הבריאות, שאיננה מכירה במגבלותיו כגוף רגולטורי בעל יכולת אופרטיבית מוגבלת ובכשלונו המקצועי בבניין יכולת קטיעת השרשראות, היא במידה רבה הסיבה לכשלונו בדיכוי ההתפרצות הנוכחית. מדינת ישראל נמצאת עתה במצב חירום המאיים על יציבות המשק המחייב נקיטת צעד מיידי להקמת המשל"ט מחוץ למשרד הבריאות והעברת כלל הסמכויות לדיכוי המגיפה אליו".

עוד אמר וקסמן: "אין למשרד הבריאות בכלל ולמנכ"ל המשרד בפרט יתרון יחסי בניהול אירוע מורכב שכזה - להוציא בתחום הטיפול הרפואי בחולים. יש על כן להפקיד את הניהול בידי גוף ייעודי הכפוף ישירות לראש הממשלה. המריבות על הסמכויות, שליוו את המגיפה מראשיתה, אינן יכולות להמשך. כל יום דחייה מקצין ומקשה את המצב".

נושאים קשורים:  רוני נומה,  גדי איזנקוט,  קורונה,  יולי אדלשטיין,  פרופ' אלי וקסמן,  חדשות,  פרופ' חזי לוי,  משרד הבריאות,  מגיפת הקורונה
תגובות