אנדומטריוזיס

השגת תגובה משמעותית קלינית בכאב של אנדומטריוזיס

חוקרים סבורים כי נשים המגיבות לטיפול בכאב הנגרם מאנדומטריוזיס, חוות גם שיפור באיכות החיים הקשורה לבריאות ובפרודוקטיביות בעבודה

07.12.2020, 18:17

ידוע כי תסמיני כאב הקשורים לאנדומטריוזיס משפיעים בצורה שלילית על איכות החיים הקשורה לבריאות והפרודוקטיביות בעבודה של הנשים הסובלות מהמחלה. למעשה, ככל שחומרת התסמינים וכמותם עולה, איכות החיים הקשורה לבריאות יורדת. מתוך התסמינים מהן סובלות נשים עם אנדומטריוזיס, כאבים בזמן הווסת וכאבי אגן שאינם קשורים למחזור החודשי, הם בין הבולטים ביותר. מחקרים בעבר הראו כי נשים אלו חוו שיפור קליני לאחר טיפול פומי עם אלגוליקס, שהיא אנטגוניסט הורמונלי לא-חלבוני לגונדוטרופינים.

מטרת החוקרים הייתה לבצע אנליזה סיבתית לשאלה האם חולות חוות שיפור באיכות החיים ובפרודוקטיביות, כאשר הן מראות תגובה קלינית (כלומר שיפור בכאבים בזמן הווסת או בכאב אגני בשאר ימי המחזור).

החוקרים ביצעו אנליזה סיבתית, בה עשו שימוש בנתונים ממחקרי פאזה III בשם Elaris Endometriosis-I ו-Elaris Endometriosis-II, שהם מחקרים רנדומליים ומבוקרים על ידי אינבו. בין קריטריוני ההכללה בשני המחקרים, היו בין היתר אבחנה ניתוחית עם אנדומטריוזיס (ב-10 שנים האחרונות), הימצאות לפני גיל הבלות, גיל 18-49 וכאב בינוני עד חמור הקשור לאנדומטריוזיס. הנשים דיווחו בעצמן על הכאב מידי יום, באמצעות סולם שנע מ-0 (ללא כאב) ועד 3 (כאב משמעותי). רמת הכאב היומית התחלקה לכאב ווסתי וכאב בשאר ימי המחזור, על סמך דיווחים עצמיים על הדימום באותם ימים. בנוסף, הכאב המיוחס לאנדומטריוזיס עליו דיווחו בעצמן היה צריך להיות בממוצע בינוני או חמור במהלך החודש הצמוד לתחילת המחקר, כדי שיוכל להיכלל במחקר הקליני.

החוקרים אפיינו את המטופלות שהשיגו תגובה קלינית לכאב הווסתי או הכאב אגני בשאר ימי החודש (מגיבות או לא מגיבות), על סמך העובדה שלא הגבירו את השימוש במשככי כאבים והשיגו ציון סף מסוים של הורדה בכאב, בחודש השלישי למחקר. החוקרים הגדירו את ציוני הסף להפחתה בכאב בנפרד לכאב סביב הווסת ולשאר ימי המחזור, בעזרת אנליזת מאפיינים תלוית מקלט. לבסוף העריכו את איכות החיים הקשורה לבריאות על ידי Endometriosis Health Profile-30, ואת הפרודוקטיביות בעבודה באמצעות שאלון פרודוקטיביות הקשורה לבריאות.

החוקרים כללו באנליזה 871 נשים ממחקר Elaris Endometriosis-I ו-815 ממחקר Elaris Endometriosis-II. החוקרים מצאו כי נבדקות עם תגובה קלינית במהלך הטיפול לאחד משני סוגי הכאב, חוו גם שיפור משמעותי בכל התחומים ב-Endometriosis Health Profile-30, בחודש השלישי למחקר. מנגד, נשים שלא היה להן שיפור בכאב בחודש השלישי, לא חוו גם שיפור בסעיפים השונים המעידים על תגובה לטיפול באותו שאלון. עוד נמצא כי הפרודוקטיביות בעבודה השתפרה בקרב נשים שהגיבו לטיפול בכאבי ווסת. במחקר הראשון, המגיבות איבדו 5.9 שעות תעסוקה בחודש השלישי, בהשוואה ל-13 שעות באלו שלא הגיבו (P < 0.0001). בקרב נשים מהמחקר השני, דווח על אבדן של 4.1 שעות במגיבות לטיפול בכאב הווסתי, לעומת 10.4 שעות בלא מגיבות, בחודש השלישי למחקר (P < 0.001). לבסוף, נמצאו תוצאות דומות גם כאשר בוצעה אנליזה של מצב המגיבות לכאב באגן בשאר ימי המחזור החודשי.

החוקרים הגיעו למסקנה כי נשים עם כאבים בינוניים עד חמורים כתוצאה מאנדומטריוזיס, שמגיבות קלינית לטיפול בכאב ווסתי או בשאר ימי המחזור, חוות גם שיפור קליני משמעותי באיכות החיים הקשורה לבריאות ובפרודוקטיביות.

מקור: 

Pokrywinski, R. M. et al. AJOG 2020; 222(6); 592. https://doi.org/10.1016/j.ajog.2019.11.1255

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס,  איכות חיים הקשורה לבריאות,  וסת,  מחקרים
תגובות