COVID-19 בישראל

שיעור המתחסנים בישראל נגד שפעת החורף כפול לעומת אשתקד

תחלואת השפעת עד כה בישראל נמוכה לעומת שלוש השנים הקודמות: ירידה בפניות למרפאות קהילה ולבתי חולים בשל תחלואה נשימתית ודלקת ריאות | חשש ל"פלורונה" ככל שיתקדם החורף

חיסון לקורונה. צילום: שאטרסטוק

שיעור ההתחסנות מפני שפעת בישראל הוא עד כה גבוה ב-83.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד וגבוה באופן ניכר גם לעומת שנתיים קודמות. כך עולה מדו"ח ניטור תחלואת השפעת ודלקת ריאות עונתיים שפרסם המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות ונתוניו נכונים לשבוע שהסתיים ב-5 בדצמבר.

לפי הדו"ח, מאז שהחלה העונה הנוכחית של חיסוני השפעת באוקטובר ועד סוף השבוע הראשון של דצמבר 2020, שיעור ההתחסנות הגיע ל-22.1% לעומת 12.1% בתקופה המקבילה בסוף 2019, וכן לעומת 16% ב-2018 ו-17.1% ב-2017.

בקרב בני 65 ומעלה שיעור ההתחסנות השנה 65.6% לעומת 43.9% בלבד בתקופה המקבילה של סוף 2019, ו-52.2% ו-55.7% בהתאמה ב-2018 ו-2017.

ההתחסנות מפני שפעת בקופות החולים בקרב חולים כרוניים מתחת לגיל 65 גבוהה השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד – 33.8% השנה לעומת 21% ב-2019, וגם גבוהה לעומת 2018 (29.5%), אולם נמוכה מעט לעומת 2017 (34.9%).

גם בקרב בני חצי שנה עד 59 שנים שיעור ההתחסנות השנה גבוה לעומת שנים קודמות: 19.4% השנה, לעומת 9.1% בתקופה המקבילה ב-2019, או 14.3% ב-2018 ו-16.6% ב-2017.

הדו"ח ציין כי שיעורי התחלואה הנשימתית בתקופה הנוכחית נמוכים וכן שיעור הפניות למרפאות קהילה בשל תחלואה נשימתית נמוכים יותר לעומת שנים קודמות.

רק לגבי דלקת ריאות ציין הדו"ח כי יש עלייה מסוימת בפניות לרופאי קהילה בקרב בני 19 ומעלה, אבל עדיין מדובר בשיעור נמוך באורח מובהק מהצפוי לעונה. על פי נתוני שירותי בריאות כללית, יש עלייה מסוימת בפניות בקרב תינוקות מתחת לגיל שנתיים ובקרב קשישים בני 65 ומעלה.

לשיעור התחסנות גבוה השלכות לכך שתחלואת השפעת עד כה בישראל נמוכה לעומת שלוש השנים הקודמות ובאה כאמור לידי ביטוי בירידה בפניות למרפאות קהילה ולבתי חולים בשל תחלואה נשימתית ודלקת ריאות. ההערכה היא שתרמו לכך ההנחיות הקשורות למגיפת הקורונה: עטיית מסיכה, ריחוק חברתי, צמצום בהתקהלויות וגם יתר הקפדה על היגיינה כמו נטילת ידיים ושימוש תכוף יותר בחומרי חיטוי.

יש לציין שגם על פי נתוני ה-WHO, השנה ניכרת תחלואת שפעת גלובלית נמוכה לעומת שנים קודמות. מגמה זאת אובחנה קודם לכן בחצי הכדור הדרומי ועתה גם באזורים אחרים בעולם המתמודדים עם מגיפת הקורונה וננקטים בהם צעדים למניעת תחלואה כפולה ("פלורונה" – שפעת וקורונה). תת זן הנגיף הדומיננטי העונה הוא A/H3N2.

עם זאת לא נעלמו החששות בקופות החולים ובבתי החולים שבשבועות הבאים, ככל שמזג האוויר ייעשה קר, גשום וסוער יותר, בחודשי השיא של החורף הנוכחי, שיעור הפניות עם מחלות נשימתיות יעלה ויחד עם תחלואת הקורונה שנמצאת עתה במגמת עלייה מחודשת יגבר העומס על המחלקות הפנימיות. עד כה תחזיות ותרחישי האימים שהדגישו עומסים כבדים על בתי החולים והוצגו בחודשי הקיץ לקראת הצפוי בחורף, לא התממשו.

מבצע חיסוני השפעת הניתנים במרפאות הקהילה נמשך גם עתה ויתנהל במקביל למבצע חיסוני הקורונה. תרכיבי החיסון לשפעת זמינים עתה לכל מי שמעוניין להתחסן לאחר שמערכת הבריאות הצטיידה השנה בכמות כפולה של תרכיבי חיסון לשפעת לעומת אשתקד – מעל ארבע מיליון מנות.

בניגוד לשנים עברו, מבצע החיסונים נערך השנה באופן מדורג – קשישים ואנשים בקבוצות סיכון תחילה, ולאחר מכן פתיחת ההתחסנות לציבור הכללי. זאת, על רקע תהליך אספקה מדורג של החיסונים בשל הביקוש העולמי. ואולם, זה כמה שבועות, חיסוני השפעת זמינים לקופות לכל המעוניין להתחסן.

נושאים קשורים:  תחלואת שפעת,  חדשות,  19-COVID,  פלורונה,  ריחוק חברתי,  חיסון נגד שפעת
תגובות