מחקרים

האם זיהום נסתר של הפטיטיס B מדבק מאם ליילוד?

נמצא כי אמהות מחוסנות כנגד HBV שחלו בזיהום נסתר של דלקת כבד נגיפית B יכולות להדביק את היילוד, והוירמיה שלהם חולפת תוך שנה אחר השלמת תכנית החיסונים

11.08.2022, 12:59
בדיקות בהריון. אילוסטרציה

מתוך תושבי טאיוואן שנולדו בעידן החיסונים הבינלאומיים, שיעורי הנשאות של HBsAgי(Hepatitis B surface Antigen - HBsAG) עומדים על 2%, מהם 5% מפתחים זיהום נסתר של דלקת כבד נגיפית (Occult hepatitis B Infection - OBI). עם זאת, הפוטנציאל להעברה של OBI מאם ליילוד לא נחקר כראוי. במחקר זה החוקרים ביקשו לבחון האם אמהות עם OBI יכולות להעביר דלקת כבד נגיפית Bי(Hepatitis B Virus) לתינוקות שלהן.

253 נשים הריוניות שנולדו לאחר יולי 1986 וחוסנו באופן מלא ל-HBV במהלך ילדותן גוייסו למחקר מתוך מרכז רפואי שלישוני בצפון טאיוואן. החוקרים בדקו סרולוגיה ורמות DNA של HBV בדם האם. התינוקות שנולדו לאמהות עם OBI היו במעקב למשך שנה מהלידה. הגן לחלבון surface רוצף.

18 אמהות שחוסנו עבור HBV התגלו כחולות ב-HBV, שתיים מהן היו עם HBsAg ריאקטיבי (0.79%). בדמן של 17 מהאמהות נמצא DNA של HBV בדם, מהן 16 (6.32%) התייצגו עם OBI עם רמות DNA חציוניות של 145 יחידות בינלאומיות/מ"ל (טווח בין רבעוני של 37.8-657.3 יחידות בינלאומיות/מ"ל). למחקר גוייסו 11 תינוקות שנולדו ל-10 אמהות עם OBI. תוצאות המחקר הדגימו כי שלוש תינוקות היו עם HBsAg ריאקטיבי, שניים נמצאו חיוביים ל-DNA של HBV (טווח של 17-212 יחידות בינלאומיות/מ"ל). שבע אמהות עם OBI נמצאו נשאיות למספר מוטציות של הגן לחלבון ה-surface. שתי תינוקות שנדבקו באופן חולף נשאו מינים שמקורם בתערובת תתי-הסוג של HBV של האם. כלל התינוקות חוסנו באופן מלא עבור HBV. בגיל 12 חודשים, אף אחד מהתינוקות לא נמצא חיובי ל-HBsAg או HBV DNA.

מסקנת החוקרים הייתה כי אמהות עם OBI יכולות להעביר HBV לתינוקות שלהן, ואלו נושאים לבסוף את אנטיגן ה-surface ממקור אמהי. הוירמיה של היילודים חלפה תוך שנה לאחר השלמה של סדרת החיסונים כנגד HBV.

מקור:

Ming-Wei Lai, et al. (2022) “Absence of chronicity in infants born to immunized mothers with occult HBV infection in Taiwan.” Journal of Hepatology, July 2022. Vol. 77, Issue 1, p. 63-70. doi.org/10.1016/j.jhep.2022.01.030

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפטיטיס B,  הדבקה בנגיף,  העברה מאם ליילוד,  חיסון נגד הפטיטיס
תגובות