מחקרים

אבחון סמנים ביולוגיים לסרטן המעי הגס והחלחולת

מוטציות חדשות שהתגלו בסרטן המעי הגס והחלחולת מהוות סמנים ביולוגים המאפשרים לנבא את התגובתיות לטיפול. בשל גילויים אלו קיים צורך בכינון קווים מנחים עדכניים באבחונן של המוטציות

סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)
סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)

גישת הטיפול הכלל-מערכתי לסרטן גרורתי של המעי הגס והחלחולת (mCRC) השתנתה מכימותרפיות ציטוטוקסיות לגישה העכשווית, הכוללת טיפולים ממוקדים הניתנים כטיפול יחיד או בשילוב עם כימותרפיה, ומעכבי נקודות בקרה חיסונית

במחקר אשר ממצאיו פורסמו בכתב העת 'Therapeutic Advances in Medical Oncology', החוקרים פיתחו קווים מנחים לנהלי אבחון של סמנים ביולוגיים בסרטן גרורתי של המעי הגס והחלחולת. לשם כך, התכנסה קבוצת ייעוץ מרחבי קנדה, אשר גיבשה המלצות מבוססות ראיות לצורך נהלי האבחון, ועל מנת לתאר סמנים ביולוגיים אפשריים נוספים, אותם יש לקחת בחשבון.

הבנה טובה יותר של הפתוגנזה ושל הדרייברים המולקולריים של סרטן המעי הגס והחלחולת לא רק סייעה בפיתוחם של טיפולים ממוקדים חדשים, אלא גם הובילה לגילוי מוטציות גידוליות, אשר משמשות כסמנים ביולוגיים מנבאים לתגובה טיפולית.

מוטציית גן ה-KRAS הפכה לסמן הביולוגי הגנומי הראשון אשר התבסס כחלק מהגישה המקובלת לאבחון מולקולרי. מוטציות KRAS באקסונים 2, 3 ו-4 מאפשרות לנבא את המחסור בתגובה לטיפולי antiepidermal growth factor receptor. מאז, נוספו מספר סמנים ביולוגיים נוספים אשר הפכו לרלוונטיים בהחלטות הטיפוליות ב-mCRC.

החוקרים מוסיפים ומציינים כי בשל העובדה שלא פורסמו עד כה קווים מנחים אשר משקפים את הגישה הנוכחית לאבחון סמנים ביולוגיים, עלה הצורך בקביעת קווים מנחים עדכניים.

מקור:

Yu, I. S., Aubin, F., Goodwin, R., Loree, J. M., Mather, C., Sheffield, B. S., Snow, S., & Gill, S. (2022). Tumor Biomarker Testing for Metastatic Colorectal Cancer: a Canadian Consensus Practice Guideline. Therapeutic advances in medical oncology, 14, 17588359221111705.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן המעי הגס והחלחולת,  KRAS,  בדיקות מולקולריות,  סמנים ביולוגיים,  "טיפול ממוקד"
תגובות